چقدر از نقش موم در صنعت چسب سازی اطلاعات دارید


استفاده از چسب های طبیعی که در آن از مواد شیمیایی مثل مواد نفتی استفاده نشده، بهترین انتخاب برای تولید چسب هایی است که ممکن ست پوست انسان با آن در ارتباط قرار داشته باشد. موم زنبور عسل نیز یکی از بهترین گزینه ها برای تولید چسب طبیعی به شمار می رود.

شاید برای شما هم جالب باشد که موم زنبور عسل بیشتر از آنکه در مصارف خوراکی مورد استفاده قرار گیرد، در مصارف صنعتی مورد کاربرد قرار می گیرد. صنایع مختلفی از موم زنبور عسل استفاده می کنند. البته متاسفانه به دلیل اینکه صنایع امروزی به دنبال سودآوری بیشتر هستند، موم زنبور عسل را حذف و به جای آن از مواد نفتی استفاده می کنند. با این حال کاربرد موم از دوران گذشته تا امروز در صنایع مختلفی مثل تولید چسب مورد توجه بوده است.

بله درست متوجه شدید! موم زنبور عسل می تواند در صنعت تولید چسب موثر باشد. در واقع شما می توانید با کمک موم چسب های طبیعی درست کرده و از آن در کاربردهای مختلف استفاده کنید. کاری که مربوط به امروز نیست و از دوران باستان تمدن های مختلفی مثل رومیان از موم زنبور عسل برای درست کردن چسب استفاده می کرده اند.

در این مطلب قصد داریم تا به معرفی کاربرد موم زنبور عسل در صنعت چسب سازی اشاره کنیم. این مطلب هم برای افرادی که به نوعی با چسب سر و کار دارند و از آن برای تولیدات مختلف استفاده می کنند و هم برای کارگاه ها و کارخانه های چسب سازی مفید است. شاید بد نباشد به طبیعت بازگردیم و ابخیال مواد مضر شیمیایی شویم.

چقدر در مورد چسب اطلاعات دارید؟
در گذشته به ویژه در تمدن های مختلف بشری، همواره چسباندن دو قطعه به هم به ویژه برای چوب یا کاغذ، اهمیت فراوانی داشته است. مردمان قدیم تلاش داشتند تا با استفاده از مواد مختلفی دو قطعه چوبی یا تکه های کاغذ را به هم متصل کرده و از آن موارد مورد نیاز خود ار تهیه کنند یا به تعمیر خرابی ها بپردازند. البته در عصر جدید و به مرور زمان، در کنار چسباندن چوب و کاغذ، بشر به فکر چسباندن فلزات و پلاستیک و... هم افتاد و توانست به این مهم دست پیدا کند. در حال حاضر در بسیاری از تولیدات پیشرفته مثل تولید هواپیماهای مافوق صوت هم از چسب های مخصوص پلیمری استفاده می شود.

در گذشته از مواد زیادی به عنوان چسب استفاده می شده است. موادی مثل خون، صمغ درختان، مواد نشاسته ای، سقز، موم زنبور عسل و... جزو اولین مواد مورد استفاده بشر به عنوان چسب بوده اند. در بین تمدن های بشری، رومیان سابقه بیشتری در تولید چسب دارند. سقز که نوعی صمغ خاص مربوط به درختان کاج و صنوبر است در کنار موم زنبور عسل از پرطرفدار ترین مواد طبیعی هستند که به عنوان چسب به کار برده می شدند.

امروزه اما متاسفانه بیشتر از مواد شیمیایی مضر به ویژه محصولات نفتی برای تولید چسب استفاده می شود. البته در بسیاری از موارد، شاید استفاده از چنین چسب هایی ایراد خاصی نداشته باشد؛ اما اگر انسان با چسب در ابرتباط لمسی است، بهتر است چسب از مواد طبیعی و غیر نفتی باشد. با این حال کارخانه های تولید کننده چسب توجهی به این موضوع ندارند.

چرا موم برای تولید چسب مناسب است؟
شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که چرا موم می تواند برای تولید چسب مناسب باشد. پاسخ این سوال را باید در خواص فیزیکی موم زنبور عسل جستجو کرد. چسبندگی بسیار زیاد موم و یکدست بودن آن و همچنین خاصیت کشش فوق العاده ای که این ماده دارد، کمک می کند تا به عنوان ماده اولیه چسب به کار گرفته شود. در واقع موم زنبور عسل خود نوعی چسب است که از آن به عنوان مصالح ساختمانی در کندو استفاده شده و حالا انسان نیز می تواند از آن یک چسب مناسب زندگی بشر بسازد.

چسب تولید شده با موم زنبور عسل از جمله چسب های گیاهی به شمار می رود. این نوع چسب هیچ ضرری برای انسان به همراه ندارد و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. بر خلاف چسب های شیمیایی که قدرت آتش سوزی بسیار بالایی دارند، چسب موم زنبور عسل مقاومت نسبتا خوبی در برابر آتش سوزی از خود نشان می دهد. همچنین دست زدن کودکان به چسب تولید شده با موم مشکلی را ایجاد نمی کند. این مواردتنها تعدادی از خواص استفاده از موم زنبور عسل در چسب است.البته ناگفته پیداست که چرا شرکت های تولید کننده چسب از موم استفاده نمی کنند. علت این موضوع قیمت بالاتر موم نسبت به دیگر مواد اولیه ای است که می توان با آن چسب درست کرد. در نتیجه برای سودآوری بیشتر از مواد شیمیایی و نفتی استفاده می شود.

چسب موم زنبور عسل چه کاربردهایی دارد؟
چسب تولید شده با موم زنبور عسل کاربردهای مختلف یک چسب را دارد. با این حال مورد استفاده خاص این نوع چسب، در تمام موقعیت هایی است که قرار است با پوست بدن انسان در تماس باشد. به طور کلی در تولید محصولات مختلف به ویژه صنایع دستی، تولید پارچه های نقش دار و... بهتر است به جای چسب های معمول از چسب تولید شده با موم زنبور عسل استفاده شود.

بهتر است کمی فکر کنید و ببینید که اگر محصولات صنایع دستی تولید می کنید یا می خواهید قطعه ای را در خانه با چسب درست کنید که دست خود یا کودکتان به آن برخورد می کند، بهتر است به سراغ چسب طبیعی به ویژه چسب های تولید شده با موم زنبور عسل بروید. در این صورت سلامت را به خود یا محصولات تولیدی خود هدیه داده اید.

استفاده از چسب های طبیعی که در آن از مواد شیمیایی مثل مواد نفتی استفاده نشده، بهترین انتخاب برای تولید چسب هایی است که ممکن ست پوست انسان با آن در ارتباط قرار داشته باشد. موم زنبور عسل نیز یکی از بهترین گزینه ها برای تولید چسب طبیعی به شمار می رود.

متاسفانه کارخانجات تولید چسب امروزه از موم زنبور عسل استفاده نمی کنند. این کارخانجات از مواد نفتی که قیمت ارزان تری دارد استفاده می نمایند تا هزینه های خود را کاهش دهند. با این حال می توانید با استفاده از روش های ساده از موم زنبور عسل برای تولید چسب طبیعی در خانه استفاده کنید. در این صورت از مضرات فراوان چسب های نفتی در امان خواهید بود.

 

-